Visie

De Kardoen is een Christelijke basisschool; onze normen en waarden zijn daarop gebaseerd en bepalen onze grondhouding. Veiligheid, vertrouwen, verbinden en verantwoordelijkheid zijn onze kernwaarden in contact met kinderen, ouders/verzorgers, derden en elkaar als schoolteam.

Op de Kardoen bieden we een veilige leeromgeving waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.​ We werken vanuit persoonlijk leiderschap waarbij de leerlingen hun talenten mogen ontdekken.​
De leerlingen leren keuzes maken die goed zijn voor zichzelf, de ander en de wereld.​
Na 8 jaar op de Kardoen hebben de leerlingen voldoende bagage verzameld om zelfverzekerd en met een onderzoekende houding, nieuwe uitdagingen aan te gaan.​

“Ik weet wie ik ben, wat ik wil en wat ik kan!”​

Als team zijn we samen verantwoordelijk voor en betrokken op het proces voor het geven van goed onderwijs. Hierbij maken we gebruik van elkaars kwaliteiten en vullen elkaar aan.
We waarderen en vertrouwen elkaar.​
Om op een gezonde, professionele manier samen te werken met leerlingen, ouders/ verzorgers en als team hebben we oprechte interesse in elkaar.​ Dit doen wij door te luisteren, te delen en kwetsbaar te zijn. ​We werken doelgericht en daadkrachtig.​ We zetten ons eigen talent in om met plezier te werken

 

Vormgeving van het onderwijs

We willen ons onderwijs zo veel mogelijk afstemmen op hetgeen de kinderen nodig hebben om zich te kunnen ontplooien en een positief zelfbeeld te kunnen ontwikkelen. De Kardoen wil een zeer rijke, krachtige en betekenisvolle speel/leeromgeving bieden. Dat vraagt om een overzichtelijke en specifieke organisatie. Elke leerling op De Kardoen vormt samen met leeftijdsgenoten een veilige basisgroep. In deze groep start hij de schooldag en sluit hij de schooldag weer af. Een aantal basisgroepen vormt samen de ‘unit’ (unit 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8). In de units wordt gedifferentieerd op niveau, tempo, leerstijlen, interesse etc.: Onderwijs op maat. Na de start in de basisgroep gaan de kinderen van unit 1/2 in verschillende hoeken op ontdekking. In de units 3/4, 5/6 en 7/8 krijgen de kinderen gedifferentieerd les. Leerlingen van dezelfde basisgroep volgen niet meer allemaal hetzelfde programma. Zo werken kinderen van verschillende basisgroepen samen in hun unit. Kinderen werken afwisselend individueel, in groepjes en klassikaal; ze krijgen ook de ruimte om eigen keuzes te maken t.a.v. activiteit, tempo, aanpak en eindproduct.

Leerkrachten binnen een unit zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijs en de begeleiding. Leerlingen worden zo meer doelgroepgericht benaderd en leraren leren van elkaar. De groepen 1 t/m 4 vormen samen de onderbouw, de groepen 5 t/m 8 de bovenbouw.

The leader in me

Vanuit de gedachte van “The Leader in me” (Stephen Covey) willen we de kinderen leren regie te nemen over hun eigen leerproces en ontwikkeling, passend bij het kind zelf.
Dit doen we aan de hand van de 7 gewoonten; ze nemen verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag en de relatie met de ander. Vanuit dat perspectief zijn de leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Daardoor leren ze effectiever en zijn ze meer gemotiveerd, omdat zij zelf invloed hebben op wat ze leren, doelen leren stellen en zelf een planning kunnen maken. Het portfolio wordt als evaluatie-instrument gebruikt; kinderen laten met werk/producten zien hoe zij aan vooraf gestelde doelen hebben gewerkt. De leerkracht bespreekt de ontwikkeling met het kind en de ouder. We leggen de eigenaarschap van het leerproces zo dicht mogelijk bij het kind zelf. De leerkracht neemt hierin een coachende rol aan en stimuleert de executieve functies van de leerlingen.

Thematisch werken

We kijken naar de onderwijsbehoeften van het kind. De kinderen leren vaak door actief en creatief bezig te zijn en te experimenteren. Naast cognitieve ontwikkeling, vinden we de creatieve ontwikkeling (muziek, dans, drama, beeldende vorming, tekenen, multimedia) en de motorische ontwikkeling belangrijk. De school bereidt de kinderen voor op de maatschappij; Het leren vindt dus zowel binnen als buiten de muren van het schoolgebouw plaats. De onderwijsinhouden zijn betekenisvol en boeiend, omdat het in samenhangende thema’s worden aangeboden. Kennis uit diverse vakgebieden wordt met elkaar verbonden, waardoor de leerlingen zich een veelheid aan nieuwe vaardigheden, kennis en inhouden eigen maken. Het gaat niet alleen om kennis onthouden, begrijpen en toepassen, maar ook om deze te analyseren, evalueren en te creëren (taxonomie van Bloom).

Sociale ontwikkeling - Kanjertraining

Leren doe je niet alleen, leerlingen communiceren veel met andere kinderen en oefenen zo allerlei sociale (communicatieve) vaardigheden. Vanuit een positief kritische houding zijn de leerlingen niet alleen verantwoordelijk voor het eigen leerproces maar ook voor de leer- en sociale omgeving. Voor de omgang met elkaar maken we gebruik van de Kanjertraining.

Ambities

Voor de nieuwe schoolplanperiode hebben we naast het hiervoor beschreven beeld onze ambitities geformuleerd. Je leest deze in het Schoolplan 23-27.
schoolplan 23-27.pdf